XXXI Światowe Dni Młodzieży...
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 21, sierpień 2016 08:43
XXXI Światowe Dni Młodzieży ... przeszły do historii. Kraków w dniach 25 – 31 lipca 2016 roku był światową stolicą pielgrzymujących młodych, którzy przyjechali z najdalszych zakątków świata na spotkanie z papieżem Franciszkiem oraz rówieśnikami aby dać świadectwo wiary i jedności chrześcijan. Życie w Krakowie w tamtych dniach było nadzwyczajne, urozmaicone, a pielgrzymi o różnym kolorze skóry wnieśli dużo radości i optymizmu dla tych mieszkańców Krakowa, którzy pozostali w mieście.
Było kolorowo, hałaśliwie ale znalazł się czas na zadumę, na modlitewne spotkania i czuwania, na radosne uniesienia w czasie wielu spotkań z papieżem Franciszkiem zarówno na trasach przejazdu jak i w czasie mszy św. Pielgrzymi z dalekich krajów jak i Polacy przezywali niezwykły czas, nawiązywali nowe znajomości, rodziły się początki przyjaźni i zapewnienia o powrocie do Krakowa. Większość pielgrzymów zapamiętała nasze miasto jako wspaniałe i urokliwe warte kolejnych wizyt.
Do utrwalenia wspomnień o pobycie w Krakowie wielu kupiło drobiazgi jak chociażby wydawnictwa pocztowe i pozapocztowe takie jak znaczki, kartki pocztowe, widokówki i informatory oraz obrazki święte. Podaż wydawnictw pocztowych był duży uzupełniony setkami kartek okolicznościowych wydawanych przez różne organizacje, stosowano również okolicznościowe datowniki i stemple. Wielu pielgrzymów będzie miało wspomnienie w postaci kartek pocztowych (całostek) wydanych przez Pocztę Polską jak na przykład te na fot. 1 i 2.
fot.1
fot.2
Ci, którym udało się zdobyć kartki wydane przez Centrum Myśli Jana Pawła II z w trzech językach z cytatami 14 Uczynków miłosierdzia wobec ciała i wobec duszy, jak te na fotografii 3,4,5 będą równie zadowoleni jaki ci, którzy otrzymali lub kupili kartki wydane przez firmę alleGIFT z dużym napisem Światowy Dzień Młodzieży i kartkę okolicznościową wydaną przez Koło Polskiego Związku Filatelistów nr 1 imienia Stanisława Miksteina z Krakowa (fot. 6 i 7).
fot.3
fot.4
fot.5
fot.6
fot.7
Wzorów kartek było setki i trudno będzie znaleźć kolekcjonera, który zdobędzie je wszystkie. Klub Cracoviana również przygotował kartkę okolicznościową anonsowaną na naszej stronie internetowej. Z satysfakcją odnotowaliśmy natomiast, że ta nasza kartka posłużyła do zebrania prawie wszystkich datowników okolicznościowych związanych ze ŚDM z Małopolski. Dla zainteresowanych pokazujemy te datowniki na naszych kartkach na fot. 8 - 16.
fot.8
fot.9
fot.10
fot.11
fot.12
fot.13
fot. 14
fot.15
fot.16
Prosimy naszych Internautów o przesyłanie skanów z pocztowego obiegu kartek wydanych z okazji ŚDM, także korespondencji listowej z wykorzystaniem znaczków wydanych przez Pocztę Polską z tej samej okazji. Otwierając niejako nasz kolejny cykl prezentujemy całość pocztową, przesyłkę listową priorytetową, poleconą nadaną w Urzędzie Pocztowym Kraków 53 do Francji, ofrankowaną dwoma walorami, arkusikiem i blokiem wydanymi przez Pocztę Polską w 2016 roku z okazji ŚDM (fot. 17).
fot.17
Jerzy Duda
i Administrator
Ołtarz Mariacki ... ciąg dalszy
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 12, sierpień 2016 08:24
Do naszego zestawu walorów filatelistycznych z motywami związanymi z ołtarzem mariackim i jego twórcą, dołączamy kolejne trzy pozycje.
Są to: całostka Cp 1443 ze znakiem opłaty na którym znalazł się wizerunek Ryszarda Kleczewskiego (1888 - 1966), projektanta wielu znaczków emitowanych przez Pocztę Polską, w tym również znaczków wprowadzonych do obiegu w 1960 roku z widokami ołtarza Wita Stwosza. Projektowane znaczki pokazane są w części ilustracyjnej kartki (fot. 1).
fot.1
Na fot.2 pokazana jest całostka wydana w 2011 roku Cp 1567 z serii Piękno ziemi polskiej - Małopolska, która w części ilustracyjnej mareprodukcję fotografii fragmentu głównej części ołtarza mariackiego "Zaśnięcie Matki Boskiej".
fot.2
Na fot. 3 znajduje się datownik stosowany w dniu 11. 06. 1983 roku w czasie trwania wystawy filatelistycznej zorganizowanej z okazji 450 rocznicy śmierci Wita Stwosza. Głównym motywem datownika jest gmerk Wita Stwosza.
fot.3
Jerzy DUDA
Wit Stwosz – twórca ołtarza mariackiego w Krakowie
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 20, lipiec 2016 14:29
„Pomnik żaczka” o którym pisaliśmy na naszej stronie, był ostatnim – jak dotąd – znaczkiem wydanym przez Pocztę Polską z motywem pochodzącym z ołtarza Wita Stwosza. Rodzi się jednak pytanie o samego twórcę ołtarza głównie o jego wygląd. Jak dotąd Poczta Polska nie wydała znaczka z podobizną Stwosza. W publikacjach na temat ołtarza mariackiego opracowanych przez wybitnych polskich historyków, historyków sztuki i konserwatorów zabytków istnieje zbieżność poglądów co do wizerunku - raczej domniemanego wizerunku – Wita Stwosza. Postać jego widoczna jest w górnej kwaterze lewego (dla widza prawego) skrzydła zamkniętego, zatytułowanej Ukrzyżowanie (fot.1).
fot.1
Utożsamiany jest z ostatnią postacią w szeregu po prawej stronie kwatery, to znaczy z mężczyzną bez zarostu (wygolony) w uszatej czapce-kapturze w szubie z taśmami z zamyśloną twarzą, który nie reaguje na gestykulującego setnika (fot.2).
fot.2
Mamy również inny przykład wizerunku Wita Stwosza, a mianowicie prezentowany na znaczku wydanym w okresie okupacji niemieckiej w Generalnym Gubernatorstwie. W trzecia rocznicę utworzenia Generalnego Gubernatorstwa wprowadzono dnia 20. XI. 1942 roku serię 5. znaczków z portretami wybitnych osobistości częściowo pochodzenia niemieckiego (Fi t. II nr 96 – 100). Wśród portretowanych postaci znalazł się również Wit Stwosz (Veit Stoss) (Fi t.II, nr 96) (fot.3). Na znaczku zaprezentowany jest domniemany portret Wita Stwosza opracowany na podstawie materiałów z Norymbergi. Autorem projektu był Wilhelm Dachauer (1881-1951), czołowy projektant znaczków GG. Był austriackim malarzem, ilustratorem, a od 1927 roku profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Sztycharzem znaczków ze wspomnianej serii był Ferd Lorber, a znaczki drukowano w Państwowej Drukarni w Wiedniu, co zresztą jest zaznaczone na znaczku pochodzącym z ostatniego rzędu arkusza sprzedażnego.
fot.3
Na znaczku projektant umieścił nazwisko Wita Stwosza (Veit Stoss) i daty jego urodzin i śmierci – w dolnej części znaczka – oraz rysunki fragmentów ołtarza i tablicę z gmerkiem artysty rzeźbiarza nad rysunkiem głowy. Na fot. 4 rysunek ten pokazany jest ten rysunek w znacznym powiększeniu.
fot.4
Jeśli chodzi o pocztowe wykorzystanie znaczka z podobizną Wita Stwosza to na ogół zdarzają się przesyłki filatelistyczne z naklejoną na kopertę serią znaczków (Fi. t. II nr 96 – 100), z których każdy ostemplowany jest kasownikiem okolicznościowym lub propagandowym jak w przypadkach pokazanych na fot. 5 i 6. W obu przypadkach wykorzystano kasownik okolicznościowy pierwszego dnia obiegu.
fot.5
fot.6
Na fot. 7 front koperty przesyłki listowej, poleconej wysłanej z urzędu pocztowego Warszawa C1 (Warschau C1) o numerze 645 dnia 26.05.1944 roku do więźnia w obozie znajdującym się w Jenie. Koperta ofrankowana jest również cała serią znaczków wydanych w 1942 roku.
fot.7
Sądzimy, że internauci oglądającynasza stronę internetową posiadają inne jeszcze przykłady pocztowego wykorzystania znaczka z wizerunkiem Wita Stwosza i zechcą podzielić się wiadomościami, które chętnie zamieścimy na naszej stronie internetowej.
Jerzy Duda
i Administrator
Witowy "Żaczek"
- Szczegóły
- Opublikowano: sobota, 16, lipiec 2016 11:26
Przyznajemy, że nie spodziewaliśmy się, że członkowie naszego Klubu Cracoviana, odpowiadając na nasz internetowy apel związany z obchodami 70 rocznicy powrotu ołtarza Wita Stwosza do Krakowa po wojennej tułaczce, zaskoczą nas jakimś niezwykłym odkryciem. Nie udało się nikomu zaskoczyć nas, nawet przez internautów odwiedzających naszą stronę. Wobec tego postanowiliśmy sami zaskoczyć wszystkich i odkryć - najtrudniejszy do odkrycia - według nas - motyw z ołtarza Wita Stwosza znajdujący się na znaczkach wydanych przez Pocztę Polską.
Znaczek wprowadzony do obiegu 7.05.2004 roku z okazji 10. Konferencji Rządowych Producentów Znaczków Pocztowych o nominale 3,45 zł z przywieszką (Fi 3957), drukowany w arkuszach 10 x 3 znaczki przedstawia widok młodzieńca w turbanie. Młodzieniec ten stoi w dosyć dziwnej pozie z uniesioną wysoko nogą i nienaturalnie złożonymi rękoma.
Jest to widok niewielkiej rzeźby wykonanej przez Wita Stwosza umieszczonej w obramowaniu szafy ołtarzowej i umieszczonej wysoko, stąd słabo widocznej dla zwiedzającego. Co ciekawe młodzieniec spogląda w stronę przeciwną do rozgrywającej się w ołtarzu sceny.
W obramowaniu szafy znajduje się kilka figurek, które obrazują albo dostojne, hieratyczne postacie albo właśnie są posążkami odzianymi w szaty współczesnych Stwoszowi ludzi, jak można się domyśleć, przyjezdnych kupców, mieszkańców kwartału żydowskiego albo krakowskich żaków.
Figurka ta zainspirowała rzeźbiarza Franciszka Kalfasa, który wykonał w brązie powiększenie figury wzorowanej na rzeźbie Wita Stwosza. W 1958 roku wykonana została fontanna zaprojektowana przez Jana Budziłło na której znalazła się rzeźba - nazwana Pomnikiem Żaczka - do dzisiaj zdobiąca Plac Mariacki w Krakowie.
Na kolejnych fotografiach:
fot. 1
FDC ze wspomnianym znaczkiem i okolicznościowym stemplem na którym zaprezentowano głowę młodzieńca w turbanie
fot. 2
Okolicznościowa, ilustrowana koperta wydana z okazji wystawy filatelistycznej zorganizowanej dla upamiętnienia 400. rocznicy Gdańskiej Ordynacji Pocztowej z okolicznościową erką i stosownym stemplem odciśniętym na wspomnianym wcześniej znaczku pocztowym (Fi 3957).
fot. 3
Koperta przesyłki listowej, poleconej, priorytetowej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru wysłana z Krakowa do Rabki - Zdroju z wykorzystaniem dwóch wspomnianych znaczków (Fi 3957) z różnym umieszczeniem przywieszek oraz dodatkowo ze znaczkiem (Fi 3790) przedstawiającym widok fragmentu rzeźby głowy św. Jana z ołtarza Wita Stwosza.
fot. 4
Koperta przesyłki listowej, poleconej wysłanej z urzędu pocztowego Iława do Krakowa ofrankowanej 8 znaczkami w tym jednym (Fi 3790) z motywem z ołtarza Wita Stwosza. Zachęcamy naszych internautów do poszukiwania dalszych przykładów wykorzystania znaczków pocztowych z motywami z ołtarza Wita Stwosza w obiegu pocztowym.
Jerzy Duda i
Administrator
Walory związane z Ołtarzem Wita Stwosza cd....
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 29, czerwiec 2016 13:06
Przedstawiamy kolejne "odkrycie" w temacie walorów związanych z Ołtarzem Wita Stwosza - widok głowy św. Jana Ewangelisty z głównej części ołtarza przedstawiającej "Zaśnięcie Matki Boskiej". Trzy postacie tworzą główną oś kompozycji to znaczy klęcząca Matka Boska, podtrzymujący ją długobrody św. Jakub i tzw. św. Maciej z załamanymi rekami. Po bokach stoją św. Piotr z otwartą księgą i właśnie św. Jan Ewangelista. To właśnie głowa św. Jana znalazła się na jednym ze znaczków bloku wydanego 11 XI 2001 roku zatytułowanego "Polskie Millenium".
Serdeczne podziękowania za kolejną podpowiedź dla polskich filatelistów internautów w sprawie ołtarza Wita Stwosza dla naszego stałego czytelnika z Anglii p. Tadeusza Tokarskiego.
Administrator