Wit Stwosz – twórca ołtarza mariackiego w Krakowie
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 20, lipiec 2016 14:29
„Pomnik żaczka” o którym pisaliśmy na naszej stronie, był ostatnim – jak dotąd – znaczkiem wydanym przez Pocztę Polską z motywem pochodzącym z ołtarza Wita Stwosza. Rodzi się jednak pytanie o samego twórcę ołtarza głównie o jego wygląd. Jak dotąd Poczta Polska nie wydała znaczka z podobizną Stwosza. W publikacjach na temat ołtarza mariackiego opracowanych przez wybitnych polskich historyków, historyków sztuki i konserwatorów zabytków istnieje zbieżność poglądów co do wizerunku - raczej domniemanego wizerunku – Wita Stwosza. Postać jego widoczna jest w górnej kwaterze lewego (dla widza prawego) skrzydła zamkniętego, zatytułowanej Ukrzyżowanie (fot.1).
fot.1
Utożsamiany jest z ostatnią postacią w szeregu po prawej stronie kwatery, to znaczy z mężczyzną bez zarostu (wygolony) w uszatej czapce-kapturze w szubie z taśmami z zamyśloną twarzą, który nie reaguje na gestykulującego setnika (fot.2).
fot.2
Mamy również inny przykład wizerunku Wita Stwosza, a mianowicie prezentowany na znaczku wydanym w okresie okupacji niemieckiej w Generalnym Gubernatorstwie. W trzecia rocznicę utworzenia Generalnego Gubernatorstwa wprowadzono dnia 20. XI. 1942 roku serię 5. znaczków z portretami wybitnych osobistości częściowo pochodzenia niemieckiego (Fi t. II nr 96 – 100). Wśród portretowanych postaci znalazł się również Wit Stwosz (Veit Stoss) (Fi t.II, nr 96) (fot.3). Na znaczku zaprezentowany jest domniemany portret Wita Stwosza opracowany na podstawie materiałów z Norymbergi. Autorem projektu był Wilhelm Dachauer (1881-1951), czołowy projektant znaczków GG. Był austriackim malarzem, ilustratorem, a od 1927 roku profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Sztycharzem znaczków ze wspomnianej serii był Ferd Lorber, a znaczki drukowano w Państwowej Drukarni w Wiedniu, co zresztą jest zaznaczone na znaczku pochodzącym z ostatniego rzędu arkusza sprzedażnego.
fot.3
Na znaczku projektant umieścił nazwisko Wita Stwosza (Veit Stoss) i daty jego urodzin i śmierci – w dolnej części znaczka – oraz rysunki fragmentów ołtarza i tablicę z gmerkiem artysty rzeźbiarza nad rysunkiem głowy. Na fot. 4 rysunek ten pokazany jest ten rysunek w znacznym powiększeniu.
fot.4
Jeśli chodzi o pocztowe wykorzystanie znaczka z podobizną Wita Stwosza to na ogół zdarzają się przesyłki filatelistyczne z naklejoną na kopertę serią znaczków (Fi. t. II nr 96 – 100), z których każdy ostemplowany jest kasownikiem okolicznościowym lub propagandowym jak w przypadkach pokazanych na fot. 5 i 6. W obu przypadkach wykorzystano kasownik okolicznościowy pierwszego dnia obiegu.
fot.5
fot.6
Na fot. 7 front koperty przesyłki listowej, poleconej wysłanej z urzędu pocztowego Warszawa C1 (Warschau C1) o numerze 645 dnia 26.05.1944 roku do więźnia w obozie znajdującym się w Jenie. Koperta ofrankowana jest również cała serią znaczków wydanych w 1942 roku.
fot.7
Sądzimy, że internauci oglądającynasza stronę internetową posiadają inne jeszcze przykłady pocztowego wykorzystania znaczka z wizerunkiem Wita Stwosza i zechcą podzielić się wiadomościami, które chętnie zamieścimy na naszej stronie internetowej.
Jerzy Duda
i Administrator